Tips voor effectiever thuiswerken

Naast de talrijke voordelen biedt het kantoor aan huis ook verschillende risico's. Als er geen duidelijke scheidslijn is tussen werk en privéleven, leidt dat al snel tot overbelasting. Gebrek aan discipline is een belangrijke factor waarom thuiswerken niet werkt. Om nog maar te zwijgen van de vele afleidingen die in je eigen huis op de loer liggen. Wij geven tips voor thuiskantoren om productiever te zijn.

Laat de joggingbroek in de kast

Als uw bureau maar een paar meter van uw bed verwijderd is, is het verleidelijk om aan de slag te gaan zodra u opstaat. Pyjama's en joggingbroeken zijn comfortabel, maar verleiden je al snel om te gaan lummelen. Om beter aan thuiswerken te wennen, is het een goed idee om de kleren aan te trekken die u gewoonlijk op kantoor draagt. Netjes en passend gekleed, stem je jezelf mentaal af op de komende uren werk.

Je richt je op de efficiënte afhandeling van het project. s Avonds, als je je op je gemak voelt, komt de joggingbroek weer in actie. Veel werknemers zweren bij het dragen van stevige schoenen voor belangrijke telefoongesprekken. Dit geeft hen een professionele, zelfverzekerde uitstraling. Het is het beste om voor jezelf te beslissen wat voor jou werkt.

 

Een vaste werkplek creëren

Om permanent in een kantoor aan huis te werken, is een afzonderlijk kantoor geschikt. Hier sluit je de deur om verstoringen te voorkomen. In de meeste huizen is er niet genoeg ruimte voor een fysieke scheiding. Werken op de bank, voor de TV of in bed is geen goed idee. Dit zijn de plaatsen die u in uw privé-leven gebruikt om te ontspannen. Het is belangrijk om een goede plek te vinden waar je geconcentreerd kunt werken.

Richt een klein werkhoekje in uw woon- of slaapkamer in. Het zal u en uw familieleden het signaal geven dat u op deze plaats uw beroep uitoefent. De eettafel is ook een goed idee, als u daar maar rust kunt vinden. Veel meubelzaken reageren op de verandering in de arbeidsomstandigheden. Ze bieden slimme meubels voor het thuiskantoor. Zo kunt u van kleine hoekjes uw eigen kantoor maken.

Manieren vinden om efficiënt te communiceren

Er zijn verschillende manieren waarop u in uw thuiskantoor in contact kunt komen met klanten, collega's en superieuren. Naast conference calls zijn videochats een prima manier om visueel contact te leggen met uw gesprekspartner. Dit verzacht het verlangen naar collega's. Virtuele vergaderingen met meerdere bedrijfsleden zijn bij veel bedrijven aan de orde van de dag. Het is belangrijk dat niemand u stoort tijdens deze bijeenkomsten.

Een fatsoenlijke outfit en orde op de achtergrond zijn vanzelfsprekend, zelfs als u thuis werkt. Schakel eventueel de transmissie van het beeld uit. Dit vermindert je zichtbaarheid in het bedrijf. Andere opties voor communicatie zijn messenger services zoals WhatsApp of Telegram. Welke communicatiekanalen voor u het meest geschikt zijn, hangt af van de manier waarop de geadresseerden het snelst en het gemakkelijkst reageren.

E-mails behoren tot de efficiëntere opties voor moeilijk te bereiken collega's. Als je naar sociaal contact verlangt, neem dan de telefoon op. Zo blijft u op de hoogte, krijgt u een duidelijk antwoord en kunt u snel een praatje maken. Stel vaste werktijden in.

Een van de belangrijkste tips voor een thuiskantoor is het vaststellen van regelmatige werktijden. Als er in het bedrijf vaste werktijden zijn, hou je daar dan aan. Het is belangrijk dat u tijdens deze uren beschikbaar bent. Begin elke dag op hetzelfde tijdstip met uw taken. Om werk en gezinsleven in evenwicht te houden, moet u zorgen voor een vaste sluitingstijd.

Veel mensen met een thuisbaan hebben de neiging langer te werken om een project op tijd af te krijgen. Als je werkgever je vrij geeft, werk dan rond je bioritme. Op die manier profiteren zowel vroege vogels als nachtbrakers van de voordelen van thuiswerken.

 

De werkplek in het (dag)licht zetten

In een donkere kamer neemt de motivatie om te werken af. Schemerig licht vermindert de concentratie, leidt tot hoofdpijn en brengt je in een depressieve stemming. Een van de beste tips voor uw thuiskantoor: verplaats uw werkplek dichter naar het raam. Daglicht bespaart op elektriciteitskosten. Het verhoogt de productiviteit. Als het buiten somber en regenachtig is, zal een daglichtlamp helpen.

Stel uw ochtendroutine vast

Lekker uitslapen op het thuiskantoor en ontspannen aan de dag beginnen - dat is de veronderstelling die veel kantoormedewerkers maken als ze dromen van thuiswerken. De realiteit is anders. Als er kernwerk in het bedrijf is, blijf er dan bij. Dit betekent dat u in wezen alleen op reis bespaart. Als u 's morgens niet vroeg uit bed kunt komen, krijgt u uw werk niet af.

Een van de tips voor thuiswerk waaraan veel thuiswerkers zich houden, is een ochtendroutine. Dit betekent dat u elke ochtend op hetzelfde tijdstip opstaat, een douche neemt, u aankleedt, koffie zet en naar uw bureau gaat. Met een vaste routine kom je sneller in je dag.

Bijna net zo belangrijk: de avondroutine

Om je mentaal los te maken van je werk, helpen afsluitingsrituelen. Sluit de computer af en sluit de deur van het kantoor. Als u een kleine werkplek hebt in uw slaapkamer of keuken in plaats van een kantoor, sluit dan de laptop. Berg het op in de kast. Op deze manier, is het werk uit het zicht. Dit werkt goed met een secretaire die dossiers en werkmateriaal verbergt achter een klep. Zo nodig helpt een wandeling om daarna weer als vanouds "thuis te komen".

 

Een frisse wind in het thuiskantoor

Om koorts te voorkomen, ga elke ochtend een paar minuten naar buiten. Een rondje fietsen of een wandeling maakt uw hoofd leeg en zorgt ervoor dat u alerter de dag doorkomt. Regelmatig tussendoor luchten verhoogt de zuurstofvoorziening en verbant hoofdpijn en vermoeidheid.

Maak jezelf mooi

Als u vaker thuis werkt, waardeert u een mooie werkruimte. Meubelfabrikanten pasten zich aan de nieuwe werkomstandigheden aan. Veel werknemers hebben weinig ruimte binnen hun vier muren. Moderne meubels vinden onderdak in de kleinste nis. Een comfortabele stoel en een functionele tafel - dat is alles wat je nodig hebt om te beginnen. In veel bedrijven stelt de werkgever de apparatuur en randapparatuur ter beschikking. Een scherm, een plank, een andere kleur muur en grote kamerplanten zorgen voor een visuele scheiding tussen de werkruimte en de rest van de kamer.

Versier spaarzaam om geconcentreerd te blijven

Door een persoonlijk tintje aan uw inrichting toe te voegen, geeft u uw werkruimte meer charme. Een gezonde hoeveelheid is belangrijk. Te veel versiering en parafernalia leidt af. Hou het zicht op het scherm vrij. Voeg subtiele accenten toe met een groene plant, stijlvolle kantoorbenodigdheden of een foto van uw geliefde. Ruim aan het einde van de werkdag uw bureau op om de dag mentaal af te sluiten in uw thuiskantoor.

Vergeet de lunchpauze niet

Neem, net als in uw normale werkdag, regelmatig pauzes. Neem een lunchpauze van een uur op in uw time management. Gebruik dit om te eten, een korte wandeling te maken, of tot rust te komen. Doe een paar stappen in de frisse lucht om uw ruggengraat te ontlasten. De verhoogde zuurstoftoevoer maakt je geest vrij voor de taken die volgen. Eten op het werk is taboe.

Je hebt tijd nodig om te regenereren. Als u uzelf niet kunt motiveren om dit te doen, voer dan elke dag uw lunchpauze in uw Outlook-agenda in. Het programma herinnert je eraan dat het tijd is om je bureau te verlaten. Om te voorkomen dat u tijdens de lunchpauze moet koken, kunt u de avond tevoren een kleine snack klaarmaken. Pluspunten voor gezonde maaltijden.

 

De vraatzuchtige honger stillen

Eigenlijk is eten op het werk taboe. Thuis gelden andere regels. Zet gezonde snacks klaar om te voorkomen dat je trek krijgt in zenuwslopend voedsel zoals candybars en koekjes. Deze omvatten fruit, noten of groentesticks. Een fles water zal je dorst lessen.

Neem regelmatig pauzes

Tussendoor pauzes inlassen verlicht de belasting van uw rug. Wissel zitten en staan af. Loop elke 60 tot 90 minuten een paar stappen. Rek- en buigoefeningen of een wandeling in de frisse lucht hebben een positief effect op de rugspieren. Eventueel een telefoontje plegen terwijl je rond het huis loopt. Maak jezelf een koffie of thee in de keuken.

Kies je stoel wijselijk bij het inrichten

Een ergonomische bureaustoel die perfect bij u past, behoort tot de beste tips voor een kantoor aan huis. Er is nu meer modern zitmeubilair dan de bekende directiestoel, die een visueel hoogtepunt vormt. Deze modellen zijn ideaal als u de hele tijd van thuis uit werkt. Eén of twee dagen per week gebruikt u een comfortabele stoel waarin u rechtop kunt zitten. Een rugleuning ondersteunt uw wervelkolom.

Werk aan een tafel die geschikt is als vrij bureau. Werk niet aan een koffietafel of in bed. Wat in eerste instantie comfortabel lijkt, zal zich vergelden met rug- en nekpijn. Een andere factor: comfortabel op de bank liggen vermindert je motivatie.

Vervang de notebook door een stand-alone computer

In het thuiskantoor werken de meeste mensen op een laptop. Dit is handiger omdat ze het mobiel op elke plaats gebruiken. Bovendien neemt het weinig ruimte in beslag. Het nadeel? Je kijkt voortdurend naar het scherm van boven. De gekantelde hoofdpositie leidt tot pijn in de nek. Een staande computer is beter. U stelt de hoogte van de monitor individueel in. Hierdoor wordt de cervicale wervelkolom minder belast.

 

Onderhouden van sociale contacten

Veel werknemers die elke dag thuis werken, missen hun collega's. Wat dacht je van een telefoontje of een virtuele date tijdens je lunchpauze. Ga digitaal uit eten of spreek af na het werk.

Elimineer afleidingen van uw werkdag

Thuis zijn er genoeg afleidingen van familie en vrienden. Probeer contact tijdens je werkuren te vermijden. Trek duidelijke grenzen tussen privéleven en werk. Geef aan dat je niet aanspreekbaar bent gedurende deze tijd. Een gesloten deur is een goed teken voor andere kamergenoten. Neem deze tips voor uw thuiskantoor ter harte en u zult meer tijd overhouden. U zult productiever zijn en uw gewenste dagelijkse werklast kunnen afwerken zonder overuren te maken.

Ban sociale media en YouTube uit

Thuis wachten nog meer verleidingen om je van je werk af te leiden. Het bed verleidt je om een dutje te doen, de TV zendt je favoriete show uit. Nog erger? WhatsApp en sociale media kanalen! Blijf uit de buurt van deze afleidingen. Leg de afstandsbediening, smartphone en andere gadgets ver weg. Zet je persoonlijke telefoon uit tijdens werktijd. Praktisch zijn apps waarmee je YouTube, Facebook & Co voor bepaalde perioden kunt blokkeren.

Wees altijd voorbereid

Als u maar een paar dagen in uw thuiskantoor bent, kent u het probleem: Belangrijke bestanden of toegangsgegevens bevinden zich op kantoor. Maak een bestand met belangrijke toegangscodes, download programma's van tevoren, sla belangrijke bestanden op in de cloud. Dit vereenvoudigt de processen.

Conclusie: tips voor een thuiskantoor die efficiënt werken ondersteunen

De verschillende tips voor thuiswerk in ons artikel zijn een steun in de rug om je beter aan thuiswerk aan te passen. Na verloop van tijd zul je er zelf achter komen wat voor jou werkt. De ene persoon werkt graag goed in joggingbroek. De andere zwerft op wandelingen. Het komt erop aan een persoonlijk ritme te vinden voor hoe u uw dagelijkse werklast efficiënt beheert. Goed tijdbeheer geeft u veel voordelen in het thuiskantoor. Je hebt meer vrije tijd omdat je niet meer naar je werk hoeft te reizen. Zo blijft er meer tijd over voor vrienden, familie, sport en nieuwe hobby's.